Troels Aagaard er den tredje kunstner, der bidrager til Mit Museum. Med sin multiple lægger han to af sine egne værk-serier – 4 circles make a star og Triple Star – åbent frem for publikums eksperimenter. I anledning af Mit Museum er værkerne blevet skilt ad i forskellige lag og moduler, som man frit kan benytte til at omforme og farvesætte sine egne, personlige billeder.

I Aagaards cirkelformede værker berører fire cirkler hinanden, så der opstår en stjerne i midten. I Triple Star er tre runde lærreder sat sammen, så cirklerne overlapper hinanden og stjerneformationerne splintres. Som medskaber kan man således eksperimentere med en større eller mindre grad af kompleksitet – man kan enten zoome ind på sit motiv, som når man sætter en kikkert for øjet, eller man kan lege med billedplanet og udfordre sig selv til at finde flere fokuspunkter.

Sådan kommer du igang

Du kan finde Troels Aagaards værker i mappen her.

Se hvordan du henter og arbejder med værkerne i videovejledningen her:

Vær med på Mit Museum / sådan bidrager du

Når du har lavet et billede, som du gerne vil dele med Esbjerg Kunstmuseum, kan du gøre det fra denne side https://www.eskum.dk/mit-museum-uploads/ 

Se hele udstillingen her

Se hvordan du uploader i denne videovejledning:

 

Om Troels Aagaard

I Troels Aagaards visuelle univers undersøges spændet mellem systematik og dynamik, virkelighed og illusion. Han benytter geometriens grundprincipper, men udnytter samtidig maleriets mest grundlæggende elementer linje, flade, form og farve til det yderste. Gennem overraskende greb udforskes fladens 3-dimensionalitet, så hans malerier i flere tilfælde fremstår som skulpturelle objekter.

Troels Aagaard er repræsenteret i museets samling med værket On the Shoulders of Giants, der blev skabt særligt til udstillingen Kontrapunkt i 2009 som en kommentar til Richard Mortensens store maleri Formkompleks foran hvid grund fra 1969. Aagaard kunne desuden opleves på udstillingen Idealer – konkret kunst dengang og nu i 2017, hvor han bidrog til at skabe en forbindelse mellem den konkrete kunst i 1950’erne og vores samtid.