Wunderkammer 3 – DNArt

24. april 2021 – 16. januar 2022

Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Hvor er vi på vej hen? Det var de grundlæggende spørgsmål, som Wunderkammer 3 – DNArt rejste. Det samlede projekt gentænkte det almindelige format for en kunstudstilling ved både at inddrage erfaringer fra menneskets daglige liv og samarbejdspartnere fra helt andre fag end kunsthistorien. DNArt var således arrangeret sammen med DNA-forskere, som arbejder med at udvinde viden fra livets usynlige, men samtidig mest fundamentale byggesten. Men hvordan kan vi sanse og forstå de dele af virkeligheden, vi ikke kan se, og hvordan kan et fund af en lille knogledel eller en enkelt tand give os indsigt i menneskehedens evolutionshistorie?

For at søge mulige svar på disse svimlende spørgsmål var udstillingssalen omdannet til en hybrid mellem museum og laboratorium, der blandt andet bød på portrætter med levende hudceller, et hætteglas med en kunstners DNA og en skulpturel krydsning mellem en blæksprutte og celler fra en menneskelever. Ligesom Wunderkammer 1 og 2 var også den tredje udstilling i rækken en lystvandring drevet af nysgerrighed og overraskende opdagelser. Man kunne således også opleve et særligt samarbejdsprojekt mellem Esbjerg Kunstmuseum og den amerikanske kunstner Mark Dion, som var partner i Wunderkammer 2 – mirabilia. I løbet af udstillingsperioden 3D-printedes knoglerne til et skelet af Homo Naledi, som levede i verdensarvslandskabet Cradle of Human Kind i Sydafrika for mellem 200 og 300.000 år siden. Knoglerne blev malet i Dions signaturfarve Flourescent Glow Green og udstillet som en selvlysende installation, der voksede og ændrede sig i løbet af udstillingsperioden.

I anledning af udstillingen havde vi indbudt kunstnerne Stine Deja, Emilie Alstrup, Christian Skeel og Morten Skriver til et inspirationsmøde med DNA-forskeren Martin Sikora (A). I forlængelse heraf skabte de alle helt nye værker. Udstillingen bød også på værker af to absolutte pionerer inden for ‘bio-kunsten’, amerikanerne Lynn Hershman Leeson og Suzanne Anker, samt installationer af Thomas Feuerstein (A), Gina Czarnecki (i samarbejde med John Hunt) (GB), Jaq Chartier (USA) og Heather Dewey-Hagborg (USA), som aktuelt markerer sig internationalt inden for feltet. Dertil kom værker, der på vidt forskellige måder indeholder spor af DNA, af de to toneangivende danske kunstnere Morten Søndergaard og Thorbjørn Lausten samt en række værker fra museets potente samling – man kunne desuden opleve værker af Max Ernst, Wilhelm Freddie, Richard Mortensen, Svend Wiig Hansen, Ejler Bille, Jørgen Hansen og Frodo Mikkelsen.

Wunderkammer 3 – DNArt blev til i nært samarbejde med lektor Martin Sikora, med professor Eske Willerslev på sidelinjen og med bidrag fra lektor Karina Krarup Sand. Alle er de DNA-forskere på Globe Institute, Lundbeck Foundation GeoGenetics Centre under Københavns Universitet.

I 2017 modtog Esbjerg Kunstmuseum Bikubenfondens udstillingspris Vision for ideen til et udstillings- og forskningsprojekt i tre dele. Wunderkammer 3 – DNArt er den sidste udstilling i rækken.

Find udstillingshæftet her. Bookletten kan også købes i museumsbutikken.

Projektet er støttet af Bikubenfonden, Augustinus Fonden, A.P. Møller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Statens Kunstfond.

________________________________________________________________________________________

Hvad er et wunderkammer?

Wunderkammeret er et fænomen, som stammer fra 1500- og 1600-tallet. Her blev kuriøse genstande, knogler, fossiler og mineraler fra naturens verden udstillet side om side med videnskabelige måleinstrumenter, kunsthåndværk og kunst. Tilsammen dannede de en form for miniunivers, et mikrokosmos, der afspejlede hele den store verden, der omgiver os, makrokosmos.