Sofie Bird Møller

7. februar – 10. maj 2015

Maleri, collage, film, fotografi, performance, installation, tegning… Sofie Bird Møller arbejder med stort set alle tænkelige medier og trækker på næsten lige så mange forskellige metoder og teknikker i arbejdet med sine værker. Med udstillingen præsenterede Esbjerg Kunstmuseum den første museums-solo med den i Tyskland bosiddende, fremadstormende danske kunstner, så både spændvidden og den stærke, indre sammenhæng i hendes praksis blev fremhævet i ét samlet statement.

Sofie Bird Møller har især vakt opsigt med sine forskellige, såkaldte Interferens-værker. Med både præcision og voldsomhed overmaler hun reklamefotografier, så modellernes kroppe delvist skjules under tykke, abstrakte lag af maling, hvis tekstur giver mindelser om nøgen hud eller endda muskelvæv. Bird Møller bruger bevidst sin egen krop som pensel. Ofte påføres malingen med underarmen, mens hun i interaktionen med de store formater bruger hele kroppen, som i en performativ bevægelse gnides mod den afbildede model. På den måde rejser hun spørgsmål om identitet og kropsidealer, men sætter gennem sin både tilslørende og afdækkende gestus også fokus på forholdet mellem overflade og underliggende betydning i maleriet og kunsten generelt.