Idealer. Konkret kunst dengang og nu

11. februar – 21. maj 2017

Hvordan kan kunsten blive relevant for det enkelte menneskes liv og hverdag? Og hvordan kan kunsten bidrage til en positiv forandring i samfundet som sådan?

I efterkrigstiden arbejdede en række kunstnere med ønsket om en folkelig og demokratisk kunst, der gennem en kunstnerisk omdannelse af hverdagens miljø skulle præge alle borgeres verdensopfattelse. Den konkrete kunsts geometriske principper med fokus på linie, flade, form og farve blev opfattet som ideelle til formålet. Der var nemlig tale om en kunst, som ikke forestillede noget, og som dermed ifølge kunstnerne havde universel gyldighed.

I udstillings- og forskningsprojektet IDEALER satte vi fokus på forbindelserne mellem dengang og nu. Derfor blev nogle af de tidligste konkrete værker af bl.a. Ib Geertsen, Gunnar Aagaard Andersen og Paul Gadegaard installeret sammen med den helt aktuelle kunst, skabt af f.eks. Jeppe Hein, Ruth Campau, Malene Landgreen og Troels Aagaard. På den måde kunne man både opleve, hvordan den konkrete kunst foregriber mange af samtidskunstens praksisformer, og hvordan samtidskunstens brugerinddragende strategier kan belyse, hvad det egentlig var, kunstnerne ville dengang.

Udstillingen bød også på et helt nyt og foranderligt værk i krydsfeltet mellem inde og ude, værk og arkitektur, kunst og design. Det blev skabt af kunstnerduoen Allan Gabi og installeret i Byparken. Udstillingen bredte sig i øvrigt over hele museet og blev til i et samarbejde med Fuglsang Kunstmuseum og Randers Kunstmuseum.

I forbindelse med udstillingen blev der også udgivet et katalog. Find et uddrag her. Kataloget kan købes i museumsbutikken.